inflasi oh inflasi... 12:18 PM


Inflasi merupakan masalah ekonomi yang timbul akibat daripada terlalu banyak wang mengejar jumlah kuantiti barang atau perkhidmatan yang sedikit. Fenomena ini menyebabkan peningkatan harga secara umum , berterusan dan tidak terbatas dalam ekonomi.

Menurut Ekonomi Islam, inflasi berpunca daripada beberapa faktor yang berbeza. Sarjana Islam Ibnu taymiyah menggariskan faktor inflasi terbahagi kepada 2 jenis. Jenis yang pertama ialah berpunca daripada salahlaku manusia dan yang kedua inflasi berlaku berdasarkan ketentuan Allah. Selain daripada itu, inflasi juga boleh berlaku apabila berlakunya penurunan penawaran akibat bencana alam seperti kemarau dan banjir atau peningkatan permintaan akibat pertambahan penduduk di sesetengah kawasan. Inflasi seperti ini tidak melibatkan unsur-unsur kezaliman.

Oleh sebab inflasi yang tidak terkawal akan membawa keburukan kepada masyarakat maka Islam telah menggariskan beberapa kaedah penyelesaian yang berbeza mengikut faktor peyebab inflasi tersebut. Antaranya Islam telah menekankan aspek pendidikan kepada pengguna sama ada factor isi rumah, kerajaan, atau swasta. Konsep kesederhanaan yang wujud prinsip perbelanjaan dan penggunaan dalam ekonomi Islam wujud teras utama pendidikan pengguna.

Selain daripada itu, meningkatkan penggunaan barangan tempatan berbanding dengan barangan import juga mampu untuk mengurangkan kadar inflasi. Usaha peningkatan tenaga kerja mahir dikalangan masyarakat setempat juga harus dilaksanakan. Hal ini mampu menyediakan peluang pekerjaan kepada masyarakat. Selain daripada itu, pendidikan etika kepada peniaga dan pengguan perlu diterapakan supaya kedua-dua unit pasaran ini bertindak adil dan bertanggungjawab dalam melaksanakan peranan masing-masing.

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

duit di tgn rakyat banyak????
tp rasenye lg banyak duit rakyat di tgn kerajaan...
hurmmmm....kompius2...