OK vs KO 11:28 PM

Mahasiswa merupakan aset yang penting dalam sesebuah negara kerana mahasiswa mampu mengeluarkan idea-idea dan pandangan yang bernas dalam memastikan kestabilan negara. Mahasiswa juga merupakan pemangkin kepada pembangunan negara. Golongan inilah yang bakal lahir menjadi tenaga pakar dalam bidang ekonomi, kedoktoran, guaman dan lain-lain.

Jika diperhatikan pada masa sekarang, pelajar IPTA/IPTS seolah-olah tidak menyedari kepentingan mereka di dalam masyarakat. Mereka seolah-olah terlupa mereka akan kembali kepada masyarakat dan seharusnya menabur jasa dan bakti kepada masyarakat dan negara. Oleh hal demikian mereka seharusnya mempunyai sifat dan personaliti sebagai seorang yang intelektual.

Namun, tingkah laku pelajar IPTA/IPTS pada masa kini amat menyedihkan apabila seringkali tersiar di kaca television dan tertulis di akhbar mengenai tingkahlaku yang negatif yang dilakukan. Contohnya seperti yang dilaporkan di dalam Harian Metro mengenai pelajar-pelajar IPT yang mengadakan "pesta seks" di rumah sewa mereke. Perkara sebegini tidak sepatutnya dilakukan oleh individu yang diketegorikan sebagai golongan intelek yang pastinya mempunyai minda yang bijaksana. Tetapi mengapakah hal sedemikian berlaku????? Sama-samalah kita renungkan dan mengkoreksi kesilapan diri kita. Sekian. Renung dan fikirkan….

0 comments: